Paris i februar er Bilernes By

Salon Retromobile åbner årlig udstilling

Har du nogensinde besøgt Bilernes By? Nej, ikke Silkeborg. Paris selvfølgelig. For en uge om året er Paris ikke kun Byernes By, men Bilernes By. Det er når Salon Retromobile slår dørene op og åbenbarer en unik udstilling af Classic Cars, youngtimere, veteranmotorcykler og alt det, som hører til, når man elsker duften af benzin og lyden af hestekræfter.

Tekst & foto: Thomas Schiermacher, journalist

Så snart vi træder ind på Retromobile er det overvældende. Vi bliver mødt af boder med alskens habengut. Skilte og plakater. Manualer og brochurer. Der er sågar en bod, der udelukkende har hundredvis af strømfordelere til salg.

Længere inde gemmer udstillingens første hal på de første biler.  Vi styrer efter de to store franske mærker – Renault og Citroën. De har selvfølgelig begge hver deres imponerende stand på udstillingen.

Den har jeg (heller) aldrig set før

Hos Citroën fejrer de 100 års fødselsdag med et imponerende skue af gamle prototyper og særlige modeller. Jeg stopper og stirrer på en DS’er. Pludselig går det op for mig, at der er noget galt. Den mangler bagdørene og er forkortet. Bilen er bygget til rally i 1960’erne. Den har jeg aldrig set før. De ord bliver en slags mundheld i Retromobile-ugen. Der er meget, som jeg aldrig har set før.

Vi slentrer mellem 1970’ernes svulstige sportsvogne og 1950’ernes elegante coupéer og ender hos Renault.

Her gør de udstillede biler ikke helt så meget postyr. Og alligevel er det noget særligt. Ellers ville de ikke være på Retromobile. Alle Renault-bilerne har to ting til fælles, nemlig en turbo og et klistermærke, der fortæller, at det er en Turbo-model. For dem, der som jeg er vokset op med Renault 5 Turbo og har set Formel 1-racere i hvid og gul-Renault-bemaling, er det nok til, at vi stopper op. Renault markerer 40 år med turbo med udstillingen af hele 12 turbo-modeller. En enkelt F1’er fra 1979 og 11 produktionsbiler fra 1970’erne og 1980’erne.

Salon Retromobile

Classic Car messe

Salon Retromobile i Paris er ikke den største messe for Classic Cars i Europa. Men den byder på meget de andre ikke har og har man hang til det bedste af det bedste og en del af de mere særprægede modeller, så er turen til Paris i Retromobile-ugen ikke spildt.

Udstillingen har åbent i fem dage og fylder tre store haller i Paris Expo Porte De Versailles, der ligger i det sydlige Paris. I Bilernes By er den eneste rigtige måde at komme rundt på med tog også når man skal på biludstilling. Der er metro til døren. Og så er der ikke mere tog-snak. Vi løser billet i døren. Den koster rimelige 22 euro og så er vejen til de hellige haller brolagt med krom. I alt venter omtrent 90.000 kvadratmeter med Classic Cars forude.

Verdens største samling

Vi går gennem hallen på må og få og har ikke travlt og indimellem bliver det næsten for meget. Vi standser kort og ser på fire Lamborghini Miura på én stand. Spektakulært. Men vi trækker på skuldrene og slentrer videre på udkig efter mere af det, som vi ikke har set før. Det kan man da kalde et luksusproblem.

I den bagerste del af den største og første hal spærrer jeg øjnene op. En af mine absolutte favoritter stikker ud. Citroën 19 DS Cabriolet bygget af karrosserimageren Henri Chapron. Dem har jeg altid holdt af og det er svært at finde en smukkere cabriolet. Men på standen med min yndlingscabriolet står der ikke bare en af Henri Chapron’s kreationer. Der står faktisk verdens største samling af Citroën’er ombygget af den legendariske Henri Chapron. I alt er der 19 biler, der alle er fra samme private samling – og ingen af bilerne er til salg, fortæller en af ’kustoderne’ på standen.

De fleste af Chapron’s biler er bygget på Citroën DS/ID’ere. Og her er den ene smukke ombygning efter den anden. Der er krom i mængder, der minder mest om amerikaner-biler, men selv om udgangspunktet i en DS/ID er et af verdens mest elegante, så fik Chapron alligevel skåret sine udgaver til, så de ikke står tilbage for udgangspunktet.

Vi traver gennem de sidste haller. Der er bilplejeprodukter og et veritabelt væld af … biler. Alt hvad hjertet begærer. Vi har fået nok af de dyreste luksusbiler og sjældneste sportsvogne og ender i Hal 3, hvor der er en del biler udstillet til salg. En del ’almindelige’ biler. En BMW 5-serie. En Renault 4 og vi snakker om, hvor vi husker dem fra. Min nabo havde en knaldgul Renault 4.

Vi slutter dagen med lidt god mad i en af madboderne og traver tilbage til metroen og hotellet. Der er også en dag i morgen. Og der er en årsag til at pariserne kalder det ’Retromobile-ugen’.

Mere end bare én udstilling

I dagene, hvor den storslåede udstilling løber af stablen, er der tre andre store begivenheder, som trækker rigmænd, samlere, opkøbere og sådan nogen som mig til fra det meste af verden.

I ugen er der arrangeret store spektakulære auktioner af RMSotheby’s, Bonhams og Artcurial. De finder sted hver sin dag og er alle sammen værd at besøge. Også, hvis man ikke skal købe ny gammel bil.

Den flotteste er Bonhams auktion, der finder sted i det storslåede Grand Palais, der blev bygget til verdensudstillingen i Paris i 1900. Det er den, jeg besøger. Den enorme og smukke udstillingsbygning ligger på Champs-Elysées og danner en perfekt ramme for auktionen. Vi går ind via presseafdelingen og slipper for at betale.

Inde i Grand Palais er pladsen rigelig og lyset strømmer ind gennem glaskuplen, der er et sted deroppe, hvor der til verdensudstillingen hang en zeppeliner, men hvor vintersolen nu rammer krom og poleret messing og sørger for at veteranbilerne tager sig ud fra deres bedste side. I baggrunden messer auktionarius bud og indimellem falder hammeren over nogle af de mange automobilia, der er på auktion, før det rigtig går løs med bilerne.

Bilerne er linet op i rækker og folk går ind og ud mellem bilerne og betragter detaljer og design. Der er alt, hvad hjertet begærer. De ældste biler står i den ene ende. Her finder jeg sjældenheder som De Dion og Delahaye og jeg bevæger mig op gennem tiden og bilerne og standser ved en Bentley Sports Tourer med skinnede krom og 8-liters motor under den lange kølerhjelm. Den bliver senere solgt for 5,9 millioner kroner.

Mine øjne bliver fanget af en bil i den komplet modsatte boldgade. En Toyota Celica ST185 4WD Turbo i komplet rallybesmykning står og ser ud som om den er klar til at fare frem, så snart nogen vifter med et ternet flag. Lige ved siden af den skriger en gul RUF-Porsche CTR2 Sport på opmærksomhed. Det får den. På den efterfølgende auktion mangler den sidste opmærksomhed. Den gule Pikes Peak vinder fra 1997 bliver ikke solgt. Vurderingen var mellem 9,7 og 12 mio. kr. men så høje bliver buddene ikke og RUF-Porschens ejer må selv køre hjem i bilen.

Det er næsten ikke til at stoppe. Jeg tager de sidste rækker med biler og ender ved en anden favorit.
En smuk – meget smuk – Mercedes-Benz 300 SL ’Gullwing’ fra 1955. Jeg beundrer interiøret, der er næsten for flot restaureret. Men kun næsten. Imens dagdrømmer jeg om, at auktionarius peger på mig, da han siger. ”1. gang. 2. gange. 3. gang. Bilen er solgt til den herre”. Mågevingen blev solgt for 9 mio. kr. Men ikke til mig.

Ring til os på 75 91 21 92
Ring til os
Skriv til os