På ferie i din klassiker

Ferie i din veteranbil

Sommeren står for døren. Ferien skal planlægges. Er det sydens sol, sandstrande og sangria, der trækker eller frister Nordkap og nordlys i det nordligste Norge? En ting er sikker - du bør tage dit køretøj ud af garagen og overveje, om ikke det er på den måde, du skal afsted på ferie.

Tekst & foto: Thomas Schiermacher, journalist

Ned gennem Europa, ud på landevejene hvor asfalten snor sig, og marker, skove, træer og landsbyer giver kolorit. Hvor et stop på torvet kaster lange snakke af sig med andre passionerede bil- og motorcykelentusiaster. For det slipper man heldigvis ikke for hvis man tager på ferietur i denne form. For at turen skal blive vellykket, er der faktisk en del der skal være ordnet, inden du ruller ud af garagen og sætter afsted mod feriemålet.

God planlægning og forberedelse er essentielt hvis kør-selv-ferien skal blive en succes. For at hjælpe dig med det har vi samlet en række gode råd og viden om regler så du ikke ender med ærgrelser, dumme bøder eller nedbrud på vejen.

Check bilen igennem

Det siger sig selv at risikoen for nedbrud er mindre hvis køretøjet er i tip-top stand. Og selv om det er som det skal være, så er det alligevel en god idé at checke de helt grundlæggende ting inden ferieturen.

Olien skal være i orden, og der skal være nok af den. Bremsevæsken skal være frisk og over minimumsmærket. Det samme gælder sprinklervæsken og ikke mindst kølervæsken. Med mindre selvfølgelig din bil er luftkølet.

Selv om ferieturen finder sted i de lyse sommermåneder, skal der stadig være et godt lys på bilen. Sørg for at alle pærer virker. Nær- og fjernlys, blinklys og bremselygter, men husk også at kontrollere nummerpladelyset. Og så er det en god idé at have en æske med et ekstra sæt pærer til alle lygter.

At dækkene skal være i orden, siger sig selv. Men gå dem efter og mål mønstrets dybde. Der skal være minimum 1,6 millimeters dybde. Men selv om det er lovligt, så er det en god idé med lidt mere mønster.

Når det er gjort, skal der også være luft i. Dæktrykket skal passe, og laster man godt op bag i bilen med bagage, kan det være at det er nødvendigt at fylde lidt ekstra luft i. Hvad der er korrekt dæktryk, står i instruktionsbogen.

Forsikringerne skal være i orden

Det er en selvfølge at have sin bil forsikret. Et klassisk køretøj skal passes på, og det skal også bruges, men alle der kører gamle biler, ved også at der kan opstå nedbrud som sætter dig ud af spillet. Den situation er jo den værst tænkelige hvis man står på en italiensk bjergvej med sin klassiker. Men der er hjælp at hente hvis bilen er godt forsikret. Tegner du en forsikring med kaskodækning, har du hos Veteranforsikring Danmark automatisk vejhjælp som en del af forsikringen – uden ekstra omkostninger. Det gælder alle biler og motorcykler der er over 30 år. I Danmark skal du kontakte Dansk Autohjælp – i udlandet er vejhjælpen gennem SOS International (se nedenfor).

Det kan blive guld værd hvis der ryger en kølerslange eller andet der sætter bilen ud af stand til at køre. Vejhjælpen dækker transport til værksted. Er din bil eller motorcykel under 30 år, kan du købe vejhjælp som tillæg til din forsikring.

Tre ting du (måske) også skal huske

● Pillepas: Skal medbringes på rejser til Schengenlande hvis du får medicin der indeholder euforiserende stoffer.
● DK-skilt: Hvis du ikke har en EU-nummerplade monteret, er det er obligatorisk at have et DK-skilt monteret på bilen
● Dyrepas: Hvis du skal have kæledyret med på ferie, skal du have et dyrepas. Det kan man bestille på Miljø og Fødevarestyrelsens hjemmeside

Husk kortene

“Det røde kort”

Assistance i udlandet foregår via SOS International. Her skal du bruge det man kalder ’Rødt Kort’.

”Det er en god idé at downloade app’en ’Rødt Kort’ til sin telefon. Den indeholder værdifuld informationer, blandt andet kontaktoplysninger til SOS der håndterer vejhjælpen,” siger Steen List, der er assurandør i Veteranforsikring Danmark. SOS International giver dig adgang til vejhjælp i udlandet.

Vær dog opmærksom på, at systemet ikke er udviklet til at håndtere historiske plader.

“Det grønne kort”

Det grønne kort er et bevis på at man har ansvarsforsikring på sit køretøj. Det er der krav til i nogle lande.

Hent det grønne kort her

Sikkerheden skal være i orden

Det er stor forskel på hvad de forskellige lande i Europa kræver af sikkerhedsudstyr i bilen. I alle lande skal man have en advarselstrekant der kan sættes op i tilfælde af at man havarerer. Mange lande kræver også brandslukker, forbindingskasse og sikkerhedsveste til alle i bilen. De præcise regler for hvert land skal man undersøge inden man kører hjemmefra. Grundlæggende er det en god idé at tænke sig om og bruge sin sunde fornuft. Når håndholdt mobiltelefon ikke er lovligt i Danmark, så er det nok også bedst at lade den ligge og koncentrere sig om kørslen når man er i udlandet.

Forbud mod fartalarmer

I Danmark er de små ’dimser’ der kan advare mod fartkontroller, blevet populære. Selv om det kan virke som en god idé at installere en, så skal man tænke sig om. For der er faktisk lande, heriblandt Tyskland, hvor den slags udstyr er forbudt. Så måske slipper du for en fartbøde, men du får en bøde for at have en ’dims’ der advarer mod fartkontroller.

Kom så afsted

Selv om der er mange regler, er det meste sund fornuft. Man kommer langt hvis bilen er i orden, man har det lovpligtige udstyr ombord og en forsikring med vejhjælp.

Vigtigst af alt er det at man husker at nyde turen og naturen og de mange gode møder en køretur i et klassisk køretøj kaster af sig. Så se at få fyldt tanken og få luft i hjulene. Vejene venter!

Ring til os på 75 91 21 92
Ring til os
Skriv til os