I Nærum er det Sommer hele året

Sommer’s Automobile Museum

I Nærum, lidt nord for København, ligger Sommer’s Automobile Museum. Her finder man en af landets fineste bilsamlinger, skabt af en legende i dansk automobilhistorie.

Foto og tekst: Thomas Schiermacher, journalist

Over hele landet er der bilsamlinger og museer, der er åbne for offentligheden. Nogle er små og andre er store. Til de sidste hører Sommer’s Automobile Museum i Nærum, der huser en stor og unik samling af klassiske biler. En samling af biler som Ole Sommer, autoforhandler og passioneret bilelsker opbyggede gennem en menneskealder. Og en samling af international klasse.

Ole Sommer var en institution i dansk bilhistorie. Desværre døde Sommer i 2018, men hans eftermæle som ivrig samler og landskendt Volvo-forhandler lever videre i det smukke museum i Nærum.

Sommer var en mand, der ikke satte sit lys under en skæppe. Den ambitiøse bilentusiast tog en del af sin uddannelse som civilingeniør hos Jaguar i England, inden han blev bilhandler i Danmark og det var nok der, at kimen til drømmen om at blive bilfabrikant blev lagt.

De fleste Classic Car-entusiaster ved, at Ole Sommer udviklede flere biler selv. Bedst kendt er nok den aparte udseende ’Bindingsværk-bil”, Joker, og den AC Cobra-inspirerede OScar. Begge biler blev bygget med en hel del Volvo-dele og i meget begrænsede antal.

Det er næppe tilfældigt, at Sommer brugte Volvo-dele. Som forhandler af det svenske mærke havde han mærket helt inde under huden og passionen for de svenske Volvo’er ser man så snart man træder ind af dørene til museet.

På en hædersplads står en Volvo Jakov ÖV4. Det er den allerførste Volvo nogensinde produceret. Bilen var på Ole Sommers ønskeliste i mange år og inden Ole Sommer gik bort, lykkedes det ham at købe den fra en svensk samler.

I samme afdeling af det store museum står andre Volvo-biler, der kan få Classic car-entusiaster til at løfte øjenbrynene. Endnu en sjældenhed, Volvo Special, er en af dem, ligesom selvfølgelig P1800 og Amazon er i blandt.

En del af de museer og samlinger man finder rundt i landet, er mærkespecifikke. På Sommer’s Automobile Museum møder man ikke den ensretning. Her er biler af mange mærker og nationaliteter. Volvo’erne er nævnt, men bevæger man sig rundt i samlingen får man idé om, hvad det var Ole Sommer samlede på.

Særudstilling af svensk stål

Til efteråret åbner en specialudstilling med Volvo’er, hvor der vil være en stribe flotte sjældne svenskere. Og når der er særudstilling, bliver der også hentet biler ind, der supplerer museets egne køretøjer. Det skal nok blive et tilløbsstykke.

Når den udstilling åbner den 18. oktober, så skal deres udsendte en tur mere til Nærum. Det er helt sikkert en udflugt værd.

Den røde tråd er skønne biler

Den røde tråd på Sommer’s Automobile Museum er, at der ikke rigtig er en rød tråd. Samlingen består af det, som Ole Sommer selv mente var det fineste. Han samlede ganske enkelt på de biler, han selv syntes om. Og museets grundlægger havde god smag, det må man give ham. Der er et hav af skønne biler og der er passet godt på originalerne i museet.

En del af bilerne er hverdagsagtige. En Renault CV4 med hækmotor og tonsvis af charme begejstrer denne reporter, men det er der så sandelig også andre, der gør. Lige ved siden af står en Renault Dauphine, med samme charme og motoren i bagenden.

En række Jaguarer tager næsten vejret fra mig. Der er en Jaguar D-type, som tydelig bærer præg af at være brugt. Ikke slidt, men med patina, klistermærker i vinduet fra deltagelse i ture og løb. Det samme har C-typen. Der er både en Jaguar Mark I og en Mark II, en SS100 og selvfølgelig er der også en E-Type, der med sine klassiske linjer, den lange (meget lange) kølerhjelm og trådhjulene, får drømmene om lange ture langs Amalfi-kysten til at udspillede sig i mit hoved. Der er nok at drømme om, mens jeg langsomt bevæger mig rundt mellem de mange biler.

Privilegeret som jeg er, har jeg fået lov at spadsere rundt mellem bilerne uden for åbningstiden, så jeg kan komme tæt på med kamera. Men til tider glemmer jeg næsten at fotografere, fordi jeg lader mig betage af krom, lak og smukke detaljer på veteranbilerne.

Jeg er knap færdig med at kigge på Jaguarer, før jeg får øje på ’det italienske hjørne’. Hvis du hører til dem, der synes biler nu om dage er kedelige og mangler sjæl, så er italienske biler fra 1960’erne og 1970’erne den diametrale modsætning til det synspunkt.

Det må Ole Sommer også have følt, for her er Alfa Romeo’er og Maserati’er, der hører til i topklassen af design, stil og lækkerhed. Hvis nøglen havde siddet i tændingen, tror jeg næsten, at jeg havde startet en af dem. Bare for lydens og lugtens skyld.

Sæt god tid af

Der er for mange biler på museet til at nævne alle. Bentley’er, Bugatti’er, Morris’er, og sjældenheder som Hispano-Suiza, står på lange rækker. Det bliver ved og ved. I alt er der omtrent 75 udsøgte veteraner i museets samling. Det er mange biler, især når man husker, at samlingen er skabt af én mand og mærker og modeller er så udsøgte som det er tilfældet.

Det tager tid at komme rundt og få læst alle skiltene og set godt og grundigt på bilerne. Jeg er omtrent et par timer om det. Kommer man i åbningstiden er der kustoder, der beredvilligt svarer på spørgsmål, hvis man vil vide mere og det er hyggeligt, for mange af bilerne er mere end bare flotte eksemplarer. De har også en historie.

Ring til os på 75 91 21 92
Ring til os
Skriv til os