Martins livsværk holder Porsches klassikere kørende

Koncerndirektøren for JP Group i Viborg har samlet næsten 100 klassiske biler. De bliver kørt for sjov – og brugt som skabelon, når virksomheden skal fremstille nye reservedele til klassikere og youngtimere. Vi møder Martin Pedersen til en snak om gamle biler og rejsen fra at bukke metal i en kælder til at producere originale stumper for blandt andet Porsche.

 

Tekst & foto: Søren Juul

Martin Pedersen (67) stråler som en teenager, der lige har fået kørekort og nøglerne til fars bil. En af hans gamle drømmebiler – en Mercedes 300 SL Roadster – er endelig landet i garagen efter en byttehandel med otte biler – og det skal fejres.

“Den kom i går, men inden jeg nåede at køre en tur, begyndte det at regne. Så i aften fejrer min kone og jeg det med en tur til Himmelbjerget og middag med et par venner. Uanset om jeg køber en dyr bil eller bare en sjov billig én, må det aldrig blive en vane. Derfor prøver jeg altid at gøre den første tur til noget særligt – så jeg husker den og skaber min egen historie med bilen.”

Veteranforsikring Danmark har lagt vejen forbi hans virksomhed JP Group i Viborg til en snak om, hvad der foregår i de anonyme fabriksbygninger – og ikke mindst for at se nærmere på den bilsamling, der gemmer sig bag murene.

911’ernes hellige gral

Vi starter rundvisningen i en hal, hvor Martins mest farverige biler står som suttede bolsjer på rad og række i scenisk belysning. Ikke at Martin er typen, der nøjes med at kigge på dem – bilerne er på nummerplader, og to mekanikere sørger for, at de springer i gang, når nøglen drejes til en søndagstur – og så agerer klassikerne i øvrigt testbiler, når virksomheden udvikler værktøjer.

Det første, jeg får øje på, er det, der i manges øjne betragtes som den hellige gral inden for klassiske 911’ere: En orange 1972 Porsche 911 Carrera 2,7 RS Touring med den ikoniske ducktail-spoiler og 210 hestekræfter. Den ser spritny ud men har selvfølgelig en helt særlig historie: Dens første ejer var en vis Alois Ruf Jr., direktøren for den berømte tuner, der siden 1981 har haft status som selvstændig bilproducent med udgangspunkt i Porsche-biler. Martin faldt over det orange ikon i 2020, og Herr Ruf havde i øvrigt holdt bilen helt original – ligesom Martin foretrækker det.

Martin fandt Alois Rufs gamle Porsche 911 Carrera 2,7 RS Touring fra 1972 i Hamburg. Bilen er altid holdt helt original, selvom Ruf er kendt for sine vilde Porsche-fortolkninger.

 

Baronen i Belgien og bestikkelses-is

Den næste klassiker, der springer i øjnene, er en smuk, “Baliblau” Porsche 911 med lys læderkabine, der spiller en unik rolle i dansk Porsche-historie:

“Det er den allerførste Porsche 911, der kom til Danmark. Den er produceret i januar 1965 og kom til Danmark måneden efter til Skandinavisk Motor Co, der brugte den som demobil. Derfor har den den der vanvittigt flotte sammensætning! Den er original i farve, interiør, motor og gearkasse – men vi har selvfølgelig renoveret den,” fortæller Martin, som fandt den i Belgien efter et tip fra en bekendt:

“Den boede hos en baron i Belgien og var blevet malet sølvgrå. Jeg fløj derned med min mekaniker, som straks begyndte at skille bilen ad for at tjekke, om det var den rigtige bil, mens baronen så målløs til.”

Den var god nok – og inden længe stod 911’eren igen i Danmark.

Ved siden af holder en skøn Porsche 356 Roadster fra 1960, som også har en sjov historie:

“For 32 år siden faldt jeg over et interview i Børsen med en dansk-amerikaner, der havde taget sin Porsche hjem til Danmark fra Californien. Den måtte jeg eje, så jeg skrev til ham, at jeg gerne ville købe bilen, hvis han en dag ville sælge. Et år senere vendte han tilbage. Han havde fået grå stær og besluttet, at det var tid til at sælge bilen, så jeg fløj til København for at købe den for, hvad jeg dengang syntes var en formue: 200.000 kr. plus fire is i bestikkelse til min datter, der ventede pænt, mens forhandlingerne trak ud. Men de var godt givet ud. I dag koster en tilsvarende 300.000 euro!”.

Den første Porsche 911 kom til Danmark i 1965 som en demobil til Skandinavisk Motor Co. Efter et ophold hos en baron i Belgien holder den nu i Martins samling.

 

Den blå Porsche 356 Roadster T5 fra 1960 “voksede op” i Californien hos en dansk-amerikaner. I 1996 købte Martin den for 200.000 kr. og fire is.

Fra buschauffør til driftig iværksætter

Det er imidlertid ikke kun Martin Pedersens bilsamling, der optager pladsen i de mange haller. JP Group producerer pladedele, udstødningssystemer og komponenter til bl.a. Volkswagen og Porsche – et forretningseventyr, der begyndte tilbage i 1970’erne som et resultat af, at Martins far, Johannes, var begyndt at kede sig i sit job som buschauffør.

“Han faldt over en salgsannonce i Jyllands-Posten for en lille virksomhed nede ved Sønder Stenderup ved Kolding, som han besluttede sig for at købe. Den bestod af en lille presse og en kantbukkemaskine til ganske simple ting – og med dem begyndte han at lave pladedele til gamle Opel’er og Folkevognsbobler hjemme i vores kælder.”

Fabrikken voksede og flyttede til Viborg, hvor en lokal virksomhed opkøbte forretningen og gav Johannes en klausul, der forhindrede ham i at lave pladedele. I stedet kastede han sig over udstødningsrør og varmekasser til gamle Folkevogne, som han forsøgte at sælge til lokale VW-forhandlere, der bare grinede af ham. Men han lod sig ikke slå ud og begyndte i stedet at sælge sine varer til Tyskland og USA, hvilket skulle vise sig at blive en langt større succes.

”En dag blev min far kontaktet af en amerikansk kunde, der spurgte undrende, hvorfor vi ikke lavede dele til Porsche, der jo byggede på den samme teknologi med luftkølede motorer – og herfra tog det fart,” fortæller Martin Pedersen, der selv overtog virksomheden i en alder af 34 år, da hans far – ganske uventet – døde af bugspytkirtelkræft i 1992.

Klassiske dyder møder højteknologi

De 55 metalarbejdere, ingeniører og andre specialister er gået på fyraften for i dag, da Martin giver en guidet tur i produktionshallerne.

“Vi bukker to millioner rør om året på vores tre rørbukkere,” fortæller Martin stolt, mens han prøver at vise mig, hvordan man laver en varmekasse til en VW Type 1 på en arbejdsstation, der tilhører Per “Pæl”. Koncerndirektøren er på fornavn med sine folk og virker som en, der har haft fingrene nede i hvert eneste produkt. Det er godt, gammeldags smedehåndværk, og man kan undre sig over, at det kan betale sig at lave i Danmark?

“Når det handler om eksklusive, dyre produkter, kan det godt svare sig. Små serier på 50 stk. gider kineserne slet ikke røre ved – det kan simpelthen ikke betale sig.”

På et bord ligger et instrument, der ligner en blanding af en discokugle og et sci-fi-våben: en 3D-scanner, som bruges til at fremstille formværktøjer til gamle dele. Delen bliver scannet og målt op, hvorefter data sendes til en fræser, der laver et skræddersyet værktøj.

Jeg spotter også noget andet interessant: et sæt skærme med gæller i – en specialitet, jeg sidst så på en reportagetur til et par af Californiens berømte “Porsche-smede”, der er verdenskendte for deres håndbyggede restomods. Jeg har lovet ikke at nævne navne, men amerikanerne bestiller simpelthen pladedelene direkte hos JP Group i Viborg – det er vildt.

Martin Pedersen viser rundt på fabrikken, hvor 55 metalarbejdere, ingeniører og andre specialister producerer udstødnings- og pladedele for bl.a. Porsche og VW.
Der bukkes omkring to millioner rør om året på fabrikken.
Rørene leveres til JP Group i seks meter lange stykker. Metallet stammer primært fra Sverige og Italien, som kan levere den bedste kvalitet – og samtidig reducerer det fabrikkens CO₂-aftryk, når materialerne ikke skal transporteres alt for langt.
Martin Pedersen forklarer, hvordan man laver en varmekasse til en gammel luftkølet VW-motor.

Bedre end originalen

Bestiller du en ny skærm eller en udstødning til din gamle 911’er hos en forhandler, bliver den lavet her i Viborg – og ikke i Zuffenhausen, hvor samlebåndet bruges til moderne biler. Og kvaliteten er som regel bedre end da klassikerne var nye.

“Det er ikke, fordi vi er bedre – men maskinerne er blevet bedre og mere præcise. Førhen kunne man ikke bukke emnerne lige så skarpt, så de måtte i højere grad svejse dem sammen,” fortæller Martin.

Har du lavet en frontskade på din gamle 911’er kan JP Group faktisk levere samtlige karrosseridele – og inden længe også et komplet karrosseri. Det er nemlig blevet så dyrt at lave rust på de gamle biler, at der nu er kunder til at købe et komplet karosseri.

Historierne står i kø

Efter rundvisningen på fabrikken er vi fremme i et stort showroom med nyere, klassiske Porsche-modeller. Efter grundige overvejelser udpeger Martin en favorit: en 911 Carrera 2S type 993 fra 1996, som ligner en fabriksny bil – men med en dramatisk fortid. Den første ejer kørte voldsomt galt, og bilen stod i mange år hos Porsche med et totalskadet karrosseri. Efter 20 år fandt Porsche et spritnyt karrosseri fra en 911 Turbo – det sidste, de havde på lager – og en af Martins venner i Stuttgart byggede bilen op igen, så den nu står som fabriksny.

Førstesalen i showroomet er indrettet som et hyggeligt garagemiljø, der bl.a. bruges til foredrag. Fire gange om året åbner Martin bilsamlingen for bilentusiaster, og her er det værd at kaste et blik på den aparte, hvide bil, der ser ud som om, den er tegnet med en lineal. Det er prototypen til den Jacob Jensen-designede Logicar – en slags stationcar, der med et snuptag kunne forvandles til en pick-up. Karrosseriet i glasfiber skulle bygges af JP Group i Danmark, mens VW stod for drivlinjen. Projektet døde desværre, da den projektansvarlige fra Volkswagen kørte sig selv ihjel på en ferie i Mexico. Derfor står Logicar’en nu som en museumsgenstand og et eksempel på JP Groups kontinuerlige iværksættertrang gennem tiden.

Et presseværktøj kan typisk lave 10.000 dele, før det er slidt op, forklarer Martin. Herefter laver fabrikkens værktøjsmagere et nyt værktøj.

 

Er din 911 af første generation rustet op kan JP Group levere et komplet, nyt chassis inden længe.

 

Ringen er sluttet

Klokken nærmer sig 17.30, og jeg må minde Martin om, at han har en date med sin kone og en Mercedes 300 SL Roadster. Men han er svær at stoppe, og jeg skal lige se “Werk 1”, inden vi skilles. Det er hallen, hvor hans far åbnede den første fabrik i Viborg – med egnsstøtte for at skabe lokale arbejdspladser. I dag er den ved at blive ombygget til en Porsche-garage fra 1960’erne, komplet med tidstypisk inventar fra Zuffenhausen. Porsche-entusiastens svar på den perfekte man cave.

Inden jeg tager afsked, brænder et sidste spørgsmål sig på: Er samlingen komplet? Svaret kommer prompte:

“Jeg vil gerne have en 356 Carrera 2 Cabriolet med foret kaleche fra 1956 – altså den med 130 hk-motor – men jeg har faktisk allerede købt den af 356-specialisten Peter Iversen, som har brugt tre år på at restaurere den.”

Dén glæder jeg mig til at se – og det kan du måske også komme til. Martin åbner sin personlige bilsamling fire gange om året – og tro mig: der venter masser af gode anekdoter, når den joviale “reservedelskonge” fra Viborg deler ud af sin passion for gamle biler.

Hvis ikke du kan komme fysisk forbi, viser Martin sin flotte samling frem på www.wonderclassiccars.dk.

Martins bilsamling er fordelt på fire haller og tæller omkring 90 biler i øjeblikket. De fleste er på plader og klar til at køre.

 

FAKTABOKS

JP Group A/S holder til på en 44.000 kvadratmeter stor fabrik på Hjulmagervej 2 i Viborg. Her produceres originale reservedele til klassiker-afdelingerne hos VW og Porsche – og lidt til Mercedes og Volvo. Seneste tilføjelse til porteføljen er Classiko.dk, der renoverer og servicerer klassiske biler på et værksted tæt på fabrikken.

Ring til os på 75 91 21 92
Ring til os
Skriv til os