Besøg hos Strøjer Samlingen

I mere end 40 år har Jørgen Strøjer Hansen samlet på biler. Veteranforsikring Danmark lægger vejen forbi samlingen nær Assens til en snak om, hvordan passionen startede – og for at høre røverhistorier fra et farverigt liv med biler.

 

Tekst og foto: Søren Juul

Jørgen Strøjer klapper motorhjelmen op på en Alfa Romeo 8C Monza, der i sin størrelse og fremtoning minder mig om Il Tempo Gigante fra Bjergkøbing Grand Prix. Kendere af biler fra 30’erne forbinder nok modellen med en legendarisk grand prix-racer, der var den første i verden til at bære Ferraris ikoniske våbenskjold og blev kørt med succes af legenden Tazio Nuvolari. Strøjer pumper energisk benzin op til karburatorerne og tørner starteren, så den 8-cylindrede rækkemotor med overliggende knastaksler og kompressor vågner med et dyrisk brøl. Lydbølgerne kilder i trommehinderne og får vores frisurer til at stå vandret. Jørgen er 77 år, men har energi som en teenager – og udstråler en smittende begejstring, da han træder på speederen og duften af lun Castrol R40 motorolie breder sig i lokalet.

Er du vild med gamle biler og røverhistorier, er der få steder bedre at fordrive tiden end hos Strøjer Samlingen. Her har Jørgen, med trofast støtte fra sin hustru og sønner, samlet over 100 biler, hvoraf de mest spændende står nypolerede i arkitekttegnede omgivelser.

Vi kigger forbi, før publikum kommer myldrende til en rundvisning, for at høre, hvordan det lidt hemmelige bilmuseum på Sydfyn blev til.

Jørgen Strøjer med to af sine italienske yndlingsbiler: Alfa Romeo 8C Monza og Ferrari F40.

 

Strøjer Samlingen har til huse i en arkitekttegnet bygning, der ligger klods op af teglværket på Bogyden udenfor Assens.

Smittet med bilfeber af farmand

Strøjers passion for biler startede i barndommen, da han sad på bagsædet af forældrenes bil, og faren med begejstring råbte op og pegede, når de en sjælden gang mødte en sportsvogn på søndagsturen. Den unge Strøjer blev bidt af biler i en grad, så han i en alder af 14 fandt et vrag af en veteranbil i en brændestak, som han efter tre forsøg fik lov at købe for at sætte den i stand – men den stod dog ikke til at redde. Fra da drømte han om at arbejde med biler, men det lå i kortene, at han skulle overtage teglværket som 5. generation, når tiden var inde – og den kom tidligere end ventet, da Jørgen var bare 20 år.

Faren blev syg med kræft, men sammen fandt far og søn en fornøjelse i at rode med gamle biler. Bl.a. støvede de Montgomery’s gamle Humber Super Snipe op i Nordsjælland, som blev renoveret og præsenteret ved et arrangement, der samlede penge ind til kræftforskning. Der kom hele 5000 mennesker, husker Jørgen, som herefter så behovet for at få tag over familiens bilsamling, der stod spredt rundt omkring i gamle lader og stalde. Nogle gamle spær blev grundstenen til den første bygning, og for 10 år siden stod den karakteristiske museumsbygning med de skæve, tiltende buer, færdig – og familiens biler havde endelig fundet hjem.

Hyperbilerne byder velkommen

Lige indenfor døren bliver du mødt af Bugatti Veyron 16.4, der med en topfart på over 400 km/t var verdens hurtigste bil med 1.001 hk fra en 8-liters W16-motor med fire turboladere for cirka 20 år siden. Den har selskab af en Koenigsegg CC8S, den blot femte gadebil til at forlade fabrikken fra den svenske producent. Det er dog den danske Zenvo ST1 med 1.104 hk, som stjæler alt opmærksomheden. Det er dén, som blev slagtet på TV-programmet Top Gear af den farverige vært Jeremy Clarkson, der mente den burde aflives som giraffen Marius for sin præstation.

“Den var ikke færdigudviklet, da den blev sendt til England, men de dengang nye ejere af fabrikken i Præstø insisterede på at få den med i Top Gear, hvor den som bekendt brød i brand efter den havde fået pisk hele dagen uden at køle ordentligt af,” fortæller Jørgen, der dog elsker lyden og designet på den vilde vogn, som nu nyder sit otium i det fynske.

Den orange Zenvo ST1 er den femte bil, som hyperbilsproducenten fra Præstø har produceret.

 

Zenvo’ens 6,8 liters V8’er er forsynet med både turbo og kompressor og producerer op til 1.104 hk.

Kongelige kareter på rad og række

Kigger man rundt i lokalet, er der biler for enhver smag. De har enten ikonstatus blandt bilentusiaster eller en sjov historie i bagagen. Vi drejer til venstre og bliver mødt af en række biler domineret af Bentley’er, der alle har tjent det danske kongehus. Jeg falder i staver over en Bentley S1 Mulliner, der på en stor planche bliver kørt af en vis Jørgen Strøjer med Dronning Margrethe og Prins Henrik på bagsædet i forbindelse med et kulturarrangement i Assens.

Udstillingens største “kronebil” er Kong Christian X’s mægtige, syv-personers Cadillac V8 350C fra 1933, som en uge efter befrielsen i 1945 blev brugt til at køre Montgomery rundt på sejrsparade i Københavns jublende gader. Siden led bilen en krank skæbne og endte hos en landmand, der brugte den til at køre grise og kartofler, før en amerikansk Cadillac-samler købte og renoverede den til fordums storhed. Sidenhen er dette stykke Danmarkshistorie endt på Strøjer Samlingen.

Jørgen Strøjer har kørt Dronning Margrethe og Prins Henrik rundt i Assens i denne fine Bentley S1 Mulliner fra 1956.

 

Strøjer viser billeder af Kong Christian X’s gamle Cadillac V8 350C, der i sin storhedstid blev brugt til at køre Montgomery rundt i København – og siden endte med at køre med foderstoffer hos en bondemand.

Drømmebilerne står i kø

Vi slentrer videre gennem udstillingen og sætter Jørgen i lidt af et dilemma, da vi spørger ind til hans yndlingsbil i samlingen. “Der har vi jo BILEN!”, siger han med julelys i øjnene, da vi står foran en rød Ferrari F40, som mange raske knægte har haft som modelbil.

Superbilen, der blev lanceret i anledning af Ferraris 40-års jubilæum, og den sidste bil Enzo Ferrari nåede at bevidne fødslen af før sin død. Den var verdens hurtigste bil med en topfart på 324 km/t, da den kom på gaden i 1987 med sin turboladede 2,9 liters V8-motor placeret bag forsæderne i den spartanske kabine i et karrosseri med kevlar-paneler, kabler som indvendige dørhåndtag og lette lexan-vinduer.

Denne artikels forfatter havde fornøjelsen af at teste den næsten jomfruelige F40 til et bilblad, da den ankom til samlingen for 10-12 år siden – og den har faktisk ikke kørt siden, fortæller Jørgen, da gummimembranen i benzintanken er mør og skal skiftes. Det skal den hvert femte år og det er en kostbar affære.

Strøjer tænker sig om og kommer med et andet bud, da vi står foran en smuk Mercedes 300 SL “Mågevinge” fra 1957 med dørene slået ud: “Mågevingen var min drømmebil siden min far og jeg engang så en mand komme kørende i en 300 SL inde i Odense – det var datidens hurtigste gadebil! Den kan køre 240 km/t – hvis du tør!” Jørgen og fru Karen er dog vaccinerede imod at gøre forsøget. Motorhjelmen på museumsbilen sprang nemlig op ved 160 km/t engang på motorvejen under stor dramatik.

Det er ikke den eneste “superstjerne” på udstillingen – den er flankeret af to nyere Mercedes-Benz SLR McLaren superbiler – og en gammel replika af Stirling Moss og Denis Jenkinson’s Mercedes 300 SLR, som vandt gadeløbet Mille Miglia i 1955 i rekordtiden 10 timer 7 minutter og 48 sekunder.

F40’eren er så jomfruelig, at den beskyttende folie fra fabrikken stadig klæber til kabinens kevlar-paneler.

 

Jørgen Strøjer bag rattet af en Mercedes “Mågevinge”.

 

Synet, der kan gøre enhver Mercedes-entusiast blød i knæene: Et par SLR-McLaren flankeret af en Mercedes “Mågevinge”.

 

Strøjer med en af sine favoritter i samlingen: Mercedes 300 SL “Mågevinge” fra 1957.

“Parkeringsplads” for James Bond

Sean Connery og Pierce Brosnan kigger ned fra væggen i en fløj på museet, der er dedikeret til, hvad der må være Jørgens absolutte filmhelt: James Bond. Stemningen er sat med filmplakater fra diverse Bond-film, men det fedeste memorabilia er naturligvis de mange biler, der direkte eller indirekte har optrådt som 007’s tjenestevogn.

Jeg savler både over en flot BMW Z8, designet af Henrik Fisker, og en Aston Martin DB5, der på en prik ligner dén Sean Connery kørte i “Goldfinger”. Den blev renoveret nærmest til fabriksny stand af en tysk kirurg i Australien for 30 år siden – og siden købt af Jørgen, der på elegant vis har fået ombygget den til en replika af filmbilen: komplet med roterende nummerplade og attrapmaskinpistoler i lygterne, der fyrer en brummende “salve” af, da Strøjer piller ved en knap i kabinen. En bil, som Jørgen selv kalder sit hjertebarn.

I samlingen finder vi også en “ægte” filmbil: En Aston Martin Vanquish fra 2001 med røde attrap-raketter i snuden, som har medvirket i optagelserne af “Die Another Day”.

Sean Connery kørte Aston Martin DB5 i James Bond-filmen Goldfinger. Strøjer Samlingens eksemplar er en ægte Aston Martin, men en replika af Bond-bilen.

 

Aston Martin Vanquish var stjernen i Bond-bilen “Die Another Day” med Pierce Brosnan. Eksemplaret er en ægte filmbil, der medvirkede i 007-filmen.

Fra hestevogn til racerbiler

Bond er ikke det eneste tema, du finder i Strøjer Samlingen. Der er en hel fløj reserveret til røde, klassiske Ferrari’er fra 1969 til op i 00’erne og et hjørne med racerbiler, hvor salig Jens Winther Seniors BMW M1 URD fra 1982 er den mest opsigtsvækkende. Winther kørte den i Le Mans i 1984, hvor den udgik, og det samme skete i 1985, hvor co-driveren Margie Smith-Hass valgte det forkerte gear for enden af Mulsanne-langsiden og overdrejede motoren.

Først i 1986 gennemførte Winther Sr. Le Mans som den første dansker nogensinde. “Han tabte 8 kg og drak 25 liter vand under løbet i bilen, der blev 60-70 grader varm,” supplerer Jørgen, da vi kigger nærmere på raceren, som Winther købte brugt af en østriger i 1984.

Klassisk ræs på menuen

Jørgen bruger mere tid på at fortælle om bilerne end at køre i dem, men det hænder, at han trækker i køredragten. Senest har han deltaget i Viborg Classic med sin seneste anskaffelse, en smuk hvid Bugatti Type 59 fra 1933. “Når du giver den fuld gas, er du i den syvende himmel! Det er en helt fantastisk oplevelse, og når der så står nogen, der klapper ved synet af sådan en veteranbil, så bliver man jo bare glad.”

Jørgen har også deltaget i det legendariske landevejsløb Mille Miglia på cirka 1600 km med start i Brescia i en Lancia. Ved dén lejlighed endte Jørgen kl. 23 om aftenen i San Marino og hørte brølet fra en bil i mørket, som fik nakkehårene til at rejse sig af fryd: En 8-cylindret Alfa Romeo 8C Monza, som han besluttede sig for at måtte eje – og fandt i England. Den holder dér, hvor vi startede historien – og dén bil kommer Jørgen næppe til at sælge.

Mange børn af 1980erne har haft disse to drømmebiler som plakat på drengeværelsets væg: Lamborghini Countach og Ferrari F40.

 

Jens Winther Senior gennemførte som den første dansker 24-timers løbet Le Mans i 1986 i denne BMW M1 URD.

Noget at stå op til

Familien Strøjer valgte i 2023, efter coronakrisen, stigende energipriser og nøje overvejelser, at sælge livsværket Strøjer Tegl til østrigske Egernsund Wienerberger, der gentagne gange havde vist interesse for Danmarks mest moderne teglværk. Nu lejer Strøjer sig ind i lokalerne til bilsamlingen.

“Gennem et langt arbejdsliv har jeg arbejdet fra seks morgen til seks aften på teglværket – og efter vi solgte det, skal jeg have noget at stå op til. Min kone arbejdede også mange år med regnskab på teglværket, men nu nyder hun livet og er begyndt at spille golf – og så har hun haft heste hele sit liv.  Jeg kan bedre lide hestekræfter på den anden måde,” slutter Strøjer med sit joviale glimt i øjet.

Museet på Fyn er ikke bare et sted med blankpoleret krom og sjældne modeller – det er et stykke levende kulturhistorie, skabt af en familie med benzin i blodet og blik for det ekstraordinære. Derfor kan vi kun opfordre enhver bilentusiast, historieinteresseret – eller blot nysgerrig sjæl – til at lægge vejen forbi.

Fakta - Strøjer Samlingen

Strøjer Samlingen har fire fuldtidsansatte, inklusiv to mekanikere, der sørger for at udstillingen og bilerne er i topform. Der er også tilknyttet passionerede servicepersonale, der tager sig godt af gæsterne.

På hjemmesiden https://strojersamlingen.dk/ kan du købe billet til den næste rundvisning. Book rundvisning for grupper (og forretningsmøder) - og hvis du er heldig, med Jørgen selv som guide i storform.

Strøjer Samlingen
Bogyden 12
DK-5610 Assens

Ring til os på 75 91 21 92
Ring til os
Skriv til os