Som forsikringsselskab er vi af staten pålagt at opkræve afgifter til såvel staten, som forskellige hjælpefonde oprettet af Folketinget. Du kan her få et overblik over, hvilke typer afgifter, der findes ved køb af skadeforsikringer.
Det er borgerne i Danmark, der betaler afgifterne til hjælpefondene, så de kan være med til at dække udgifter ved meget store skadesomfang som følge af storme, oversvømmelser etc. En anden afgift, vi som borgere betaler, bruges til at få gamle udtjente biler væk fra vejene af hensyn til vores trafiksikkerhed. Endelig er der afgifter, der betales for at spænde et sikkerhedsnet ud som hjælp til dem konkursramte, der er kunder i et forsikringsselskab.
Skadesforsikringsafgiften opkræves med 1,1 % af præmien og betales ved enhver nytegning samt af ændringsbeløb i forsikringstiden - og desuden hvert år ved fornyelse af forsikringen.
Statsafgiften fastsættes af staten og varierer fra forsikringstype til forsikringstype.
På ansvarsforsikringer for person- og varebiler bliver der årligt opkrævet et miljøbidrag på 101 kr.
Miljøbidraget går til at finansiere den godtgørelse, der betales til ejeren af den bil, som hugges op eller skrottes.
Vi opkræver en stormflod-/stormfaldsafgift på 60 kr. på brandforsikringer for bygning og indbo.
Afgiften går til en pulje, som bliver brugt til betaling af skader efter en stormflod.
Ved stormfald betaler forsikringsselskaberne et tilskud til gentilplantning af private skove.
Vi har indført gebyrer, fx. for at få dækket øgede omkostninger til serviceydelser som opkrævninger, ekspeditioner og andre ydelser i forbindelse med police- og skadebehandling.
Du kan vælge at opsige din forsikring med 30 dages varsel til udgangen af en kalendermåned - uanset hovedforfaldsdatoen på forsikringen. Ved opsigelse med 30 dages varsel pr. police opkræves et gebyr på 75 kr.
Hvis forsikringen har været i kraft i mindre end 1 år, opkræves et gebyr på 500 kr. pr. kundeforhold.
Såfremt præmien eller skadeopkrævningen ikke betales rettidigt, sender vi en påmindelse.
Ved enhver påmindelse opkræves et gebyr på 100 kr. til dækning af diverse administrationsomkostninger.
Er en forsikring slettet pga. restance, opkræves et gebyr på 150 kr., hvis policen genoptages.
Ved enhver opkrævning, herunder betalingsservice, girokort, indbetalingskort, FI-kort pålægges et gebyr på 15 kr.
Hvis du ønsker at betale oftere end 1 gang årligt, tillægges der på den årlige forsikringspræmie følgende: